I bogen om Per Hebsgaard,

redigeret i 2011 af Lars Gundersen,

understreges det, at

»Her er et område, hvor Danmark har været et foregangsland alene på grund af glarmesteren, Per Steen Hebsgaard og dennes værksted. Denne initiativrige håndværker har ved hjælp af sin faglige dygtighed, og inspirerede nytænkning, tiltrukket kunstnere fra ind- og udland, både kunstnere, der tidligere har arbejdet med glas, og kunstnere, for hvem mediet var nyt og fremmed. Herved har han i international sammenhæng været med til, på afgørende måde, at udvide glaskunsten som begreb og øge antallet af kunstnere, der nu forbindes med glasset, foruden med de øvrige materialer, de arbejder med, om de så er malere eller billedhuggere.«

Glaskunst er en gammel kunstart, med traditioner tilbage til menneskets første glæde ved at se igennem materialer, men også en splinterny, moderne genre, som til stadighed udforskes af nysgerrige kunstnere og deres medhjælpere.

I 2002 besluttede Per Steen Hebsgaard sig for at flytte sit værksted fra hovedstadsområdet til mere landlige omgivelser, dog stadig inden for en rimelig afstand af København.


Valget faldt på Præstø, hvor Hebsgaards værksted i de sidste ti år har været en aktiv del af lokalområdet. Støberihallerne på Adelgade betyder, at vi står med en enestående mulighed for at fastholde væsentlige dele af Hebsgaards værker, netop i Præstø-området.